BORRELIOOSI LAPSUUDESTA LÄHTIEN

Borrelioosiin sairastuneiden suomalaisten henkilökohtaisia kokemuksia taudista ja sen hoidosta.

Valvojat:Jatta1001, Borrelioosiyhdistys, Waltari, Bb

Vastaa Viestiin
Bb
Viestit:1816
Liittynyt:Ma Tammi 26, 2009 23:13
BORRELIOOSI LAPSUUDESTA LÄHTIEN

Viesti Kirjoittaja Bb » Ke Loka 14, 2009 20:53

Sain tartunnan n. 6 -7 -vuotiaana eli noin 25 - 26 vuotta sitten Etelä?Ruotsissa, Göteborgin lähialueella. Itse punkkia ei koskaan nähty mutta rinkulaihottuma oli käsivarressa. Se diagnosoitiin silloin hevosallergiaksi ja niin se jäi hoitamatta. Lapsuus oli suht terve. Oli paljon särkyjä raajoissa mutta niitä pidettiin kasvukipuina, ja akillesjännetulehduksia oli runsaasti. Teinivuosina alkoivat polvilumpiot hyppiä pois paikoiltaan, mutta sitä ei sen enempää tutkittu kuin että lääkäri totesi että liikkuessa pitää käyttää sidetukia.

Ammattikouluaikoina alkoivat rajut päänsäryt, jotka jatkuivat joitakin vuosia eteenpäin. Niihin ei auttaneet migreenilääkkeet eikä särkylääkkeet, vaan monesti piti hakea apua ensiavusta (päivystyksestä), jossa annettiin ?kipupiikki?. Ja pikku hiljaa alkoivat tulehdukset nivelissä ja lihaksissa. Ja kun turhauduin ja lääkärit kyselivät enemmän, aloin itkeä turhautumistani. Niin poksahti masennusdiagnoosi, jopa vaikea sellainen, ja ei kun terapiaan ja masennuslääkkeitä.

Jossain vaiheessa alkoivat närästysongelmat ja uloste oli veristä, mutta kaikista tutkimuksista huolimatta lääkärit eivät löytäneet syytä veren tuloon. Vaikka labranäytteistä löytyi verta, katsoivat he parhaaksi laittaa diagnoosiksi ahdistushäiriön ja ärtyneen suoliston, ja taas tuli lähete psykiatrille ja ei kun terapiaa? Samoihin aikoihin kävin työvoimatoimiston lähettämänä Satakunnan työklinikalla, jossa lääkäri totesi minulla olevan burn outin... Kas kummaa, mistäköhän se johtunee?hmm?!?

Samoihin aikoihin painoni alkoi nousta ja imusolmukkeeni suurentua kaulalla, ja lääkäri totesi niitä tutkiessaan : ?Hui! Tämähän voi olla hodgkinin tauti!?. Niin mentiin kuvauksiin mutta mitään muuta ei löytynyt kuin suurentuneet imusolmukkeet. Taas jäi arvoitukseksi mikä sen aiheutti tai aiheuttaa.

Sen jälkeen on imusolmukkeeni määritelty rasvakerroksi ja isoiksi lihaksiksi ja suurentuneiksi imusolmukkeiksi? Mene ja tiedä sitten, ei ole patit solisluukuopista kadonneet mihinkään vuosien aikana.

Jossain vaiheessa tuli toispuolista puutumista, iho puutui. Lääkärit totesivat sen olevan neurologinen oire ja passittivat neurologille. Hän säikähti testejä tehdessään että minulla MS. Äkkiä kuvauksiin ja omasta pyynnöstäni tehtiin myös borretestit. Aivokuvauksissa ei ollut mitään poikkeavaa, borretestit antoivat tuloksen että kyseessä on ?vanha tartunta?. Kysyin hoidoista, mutta mitään ei ollut saatavilla, koska ei voitu varmasti sanoa oliko minulla sitä enää. Sain lähetteen reumatologille, joka totesi että minulla on fibromyalgia. Taas jossain vaiheessa sain lähetteen psykiatrille, joka ihmetteli kovasti että miksi hänelle lähetetään selvä borretapaus, ja hän laittoi lähetteen takaisin lääkärille suosituksena lähettää minut Auroraan saamaan hoitoa. Ja lupasi laittaa lähetteen itse jollei lääkäri sitä tee.

Sain Aurorassa hoidon, vaikka siellä minulle todettiin että merkkiäkään borresta ei ole. Ja niin taas hoidon jälkeen juostiin tk-lääkäreillä. Jossain vaiheessa alkoivat nivelet tulehtua ja oireilla, ja työvoimatoimisto alkoi vaatia tutkimuksia, joten minulle laitettiin lähete fysiatrian erikoislääkärille. Sitä odotellessa alkoi koko touhu tuntua epätoivoiselta ja otin suoraan yhteyttä Ville Valtoseen. Hän antoi minulle neuvoja miten jatkossa tuli edetä niin että pääsen hänen potilaakseen Meilahteen. Kerroin omalle lääkärille Villen antamat tiedot ja niinpä hän laittoi lähetteen Meilahteen Villen potilaaksi.

Ville teki tutkimukset ja määräsi hoidot ja tarkastukset. Ja sain myös Auroran paperit Villeltä; niistä selvisi että onhan siellä näkynyt että on ?ollut kosketuksessa borreliaan? (sanavalinta suoraan Auroran papereista). Selvisi myös että olen sairastanut rauhaskuumeenkin joskus (itselläni ei ole hajuakaan asiasta). Pääsin myös kesken Villen hoitojen fysiatrian erikoislääkärille, joka totesi että minulla on yliliikkuvien nivelten syndrooma. Hän epäili myös nivelpsoriasista, ja kirjoitti myös diagnoosiinsa myöhäisvaiheen borrelioosin. Ihotautilääkäri oli sitä mieltä että on turhaa ottaa ihonäyte, koska hänen mielestään kyseessä ei ole nivelpsoriasis vaan akne. Nyt saan siihen lääkettä.

Olen nyt työkokeilussa työvoimatoimiston kautta. Testataan mitä työtä voisin tehdä, ja työvoimatoimisto harkitsee pitäisikö suositella osa-aikaeläkettä. Tämä on lyhykäisyydessään tarinani? ja muistihäiriöistä kärsivänä olen saattanut jotain unohtaakin.

Vastaa Viestiin